План рада ресурсног центра
У школској 2023/2024. години формирани су следећи тимови:
Тим за процену приликом избора и примене АТ:
- Драгана Петровић
- Ана Антов Радивојевић
- Кристина Станковић
- Марија Михајловић
- Бојана Куриљ
- Нина Радуловић
- Ивана Живанов
- Миљана Мириловић
- Невена Илић
- Невена Зиндовић
Тим за одржавање и уступање АТ
- Ненад Куруљ
- Данијел Јованов
Сарадња са другим ресурсним центрима и установама
- Бојана Крсмановић
- Весна Дракулић
- Александра Алексић
- Тања Марчетић
Саветодавни рад са родитељима/старатељима
- Марија Станић
- Марина Гало
- Јелена Бубањ
- Маја Тришић
Професионална оријентација
- Радмила Илић Анђелковић
- Тијана Дунчић
- Јелена Биров
- Сања Атанасијевић
- Марина Шипка
Задаци мобилног тима:
1) Вршења процене адекватне врсте и типа асистивне технологије, стручног саветовања и подршке приликом избора, набавке и примене асистивне технологије за дете, ученика или одраслог за кога је утврђена потреба за додатном подршком у виду асистивне технологије;
При избору АТ у обзир треба узети њихову намену, функционалне способности и личне особине детета, претходно искуство и окружење, итд. Ресурсни центар за АТ би могао да буде
место где би сви заинтересовани имали прилику да се уз стручну помоћ упознају са
расположивим АТ и изаберу најбоље решење за свако дете. Посебна пажња се усмерава на прилагођавање АТ, обучавање корисника и праћење коришћења АТ. Обука наставника представља једну од кључних функција;
2) Обезбеђивања одржавања и уступања асистивне технологије деци, ученицима и одраслима на коришћење. Вођење веб-сајта преко којег је могуће резервисати АТ и информисати се.
3) Праћења савремених приступа у раду и развијања иновативних технолошких решења као одговор на потребе корисника ресурсног центра;
4) Сарадње са другим ресурсним центрима, школама за образовање ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом, здравственим установама, Фондом за здравствено осигурање и установама дечје и социјалне заштите ради обезбеђивања додатне подршке која није доступна на територији јединице локалне самоуправе;
5) Пружање подршке родитељима и широј породици да би се обезбедило погодно окружење за развој и остварење пуних капацитета деце и младих са сметњама у развоју
6) Пружања подршке тимовима за професионалну оријентацију у основним школама, односно тимовима за каријерно вођење и саветовање у средњим школама.
Активности ресурсног центра:
– Пружања стручне подршке деци, ученицима из осетљивих група у другој установи образовања и васпитања и породици;
– Пружања стручне помоћи и подршке васпитачима, наставницима, стручним сарадницима и директорима у другим јавним установама у областима: планирања и остваривања додатне подршке, коришћењу асистивне технологије, прилагођавања стратегија учења, дидактичког материјала и учила, изради и реализацији плана транзиције, прилагођавања окружења у складу са потребама детета, ученика и одраслог;
– Вршења процене адекватне врсте и типа асистивне технологије, стручног саветовања и подршке приликом избора, набавке и примене асистивне технологије за дете, ученика или одраслог за кога је утврђена потреба за додатном подршком у виду асистивне технологије, са нагласком на прилагођавање АТ, обучавање корисника и праћењекоришћења АТ. Обука наставника представља једну од кључних функција;
– Обезбеђивања одржавања и уступања асистивне технологије деци, ученицима и одраслима на коришћење;
– Вођење веб-сајта преко којег је могуће резервисати АТ и информисати се;
– Праћења савремених приступа у раду и развијања иновативних технолошких решења као одговор на потребе корисника ресурсног центра;
– Пружања стручне подршке на захтев интерресорне комисије у поступку процене потребе за додатном подршком;
– Сарадње са другим ресурсним центрима, школама за образовање ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом, здравственим установама, Фондом за здравствено осигурање и установама дечје и социјалне заштите ради обезбеђивања додатне подршке која није доступна на територији јединице локалне самоуправе;
– Пружања подршке тимовима за професионалну оријентацију у основним школама, односно тимовима за каријерно вођење и саветовање у средњим школама;
– Умрежавање са другим пружаоцима услуга у области АТ;
– Инфо- линија, одговори путем телефона и имејла;
– Излазак на терен
Категорија | Опис услуга |
Пружање информација и ширење свести о важности АТ | Успостављање, одржавање и ажурирање базе података о АТ, њиховим добављачима и дистрибутерима. База минимално садржи следеће податке: врста АТ, комерцијално име, технички опис, функција, намена (за које врсте сметњи се препоручује), начин коришћења АТ.
Израда и одржавање веб презентације о АТ. Успостављање и одржавање форума о размени искустава из праксе. Израда и одржавање онлајн ресурса и сл. Инфо-линија: одговори на питања постављена путем телефона или имејла. Спектар јавних активности и сајмова АТ са циљем прикупљања и дисеминације информација о најновијим АТ које се користе у образовању, о корисности употребе АТ, о примерима добре праксе. |
Набавка, одржавање и прилагођавање АТ | Планирање и набавка опреме за потребе самог ресурсног центра за АТ и директних корисника. Осигуравање средстава АТ.
Одржавање и прилагођавање АТ. Сарадња са образовним институцијама и ИРК на развоју предлога пројеката и прикупљање средстава за набавку АТ. |
Координација издавања и/или уступања АТ и обука корисника | Изнајмљивање и уступање АТ опреме и софтвера школама и појединцима.
Обука корисника за коришћење АТ. |
Сарадња и консултације са
наставницима, ИРК и другим стручњацима који раде са децом/корисницима АТ |
Развија и стручно усавршава експерте свих профила у области АТ који покривају различите тешкоће.
Мобилни тимови стручњака који по потреби и на захтев могу пружити савете и подршку институцијама широм земље које раде са децом са сметњама у развоју и инвалидитетом у образовним, здравственим и институцијама социјалне заштите. Сарадња са ИРК ради боље процене потреба детета за одређеном АТ. Реализују обуку наставног особља за коришћење АТ. |
Терапијски рад и додатна подршка ученицима и другим корисницима АТ | Додатна подршка ученицима којима су потребне стручна подршка и коришћење АТ у и изван школе, као и другим индивидуалним корисницима.
Ова подршка би се одвијала како кроз рад мобилних тимова на терену, тако и кроз рад у самом ресурсном центру за АТ. |
Саветодавна
подршка и рад са родитељима/ старатељима/ установама социјалне заштите за смештај деце са сметњама у развоју |
Пружање подршке родитељима и широј породици да би се обезбедило погодно окружење за развој и остварење пуних капацитета деце и младих са сметњама у развоју и инвалидитетом. Ова подршка се може односити како на помоћ у идентификовању и избору АТ, тако и у коришћењу АТ, раду са децом са сметњама у развоју и инвалидитетом и сл.
Упознавање и испробавање АТ у складу са потребама корисника. Саветовање о избору најадекватније опреме, итд. |
Израда и
реализација обука |
Учешће у обукама за наставнике у самим школама кроз комбинацију тренинга, саветовања и сарадње на изради и реализацији ИОП-а, као и на обукама за здравствене и социјалне раднике.
Индивидуалне обуке о коришћењу АТ за саме кориснике и њихове породице. |
Развој АТ | Прилагођавање АТ потребама корисника.
Учешће у сарадњи са истраживачким институцијама и факултетима на развоју нових АТ и унапређењу постојећих. |
Рад са потенцијалним послодавцима, НСЗ, локалним омбудсманима и ЈЛС у креирању инклузивног радног
Окружења |
Сарадња са потенцијалним послодавцима и пружање подршке и препорука за избор и коришћење одговарајућих АТ у раду. То би подразумевало сарадњу, тренинге и подизање нивоа свести послодаваца који запошљавају или се баве рехабилитацијом особа са сметњама у развоју и инвалидитетом у области коришћења АТ. |
Јачање капацитета мреже РЦ за АТ | Учешће у редовним годишњим окупљањи маресурсних центара за АТ и мреже стручњака, размена информација, међусобне обуке, идентификација стручњака, итд.
Организовање стратешког планирања развоја мреже ресурсних центара за АТ. |