Пројекат ,, Учимо сви заједно“
Пројекат ,,Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“
Ресурсни центар ,,Мара Мандић” Панчево започео је активности у оквиру пројекта „Унапређени равноправни приступ и завршавање предуниверзитетског образовања за децу којој је потребна додатна образовна подршка – Учимо сви заједно“ који реализују Министарство просвете у сарадњи са УНИЦЕФ-ом, уз подршку Делегације Европске уније у Србији у периоду од 2021. до 2024. године. Пројекат се финансира из средстава Инструмента претприступне помоћи Европске уније (ИПА 2020), у складу са уговором о доприносу између Делегације Европске уније и УНИЦЕФ-а, а у партнерству са Министарством просвете. Ослањајући се на већ постигнуте резултате у примени инклузивног образовања, главни циљеви пројекта „Учимо сви заједно“ су усмерени на даљи развој инклузивних политика, законског оквира, јачање механизама и институционалних капацитета за праћење, координацију и реализацију инклузивног образовања, оснаживање компетенција наставника за инклузивну праксу, као и других стручњака из сектора образовања, здравља и социјалне заштите за пружање одговарајуће и квалитетне додатне подршке кроз примену асистивних технологија. Овај пројекат ће унапредити промоцију инклузивног образовања као општеприхваћеног стандарда у образовном систему Републике Србије.
Део средстава у оквиру пројекта ,,Учимо сви заједно“ усмерен је на подршку развоју ресурсних центара. Министарство просвете донело је Правилник о ресурсном центру који је у примени од 21. августа 2021. године. Правни основ за доношење овог правилника, који је садржан у члану 54. Законa о основама система образовања и васпитања определио је правну природу ресурсног центра – то је статус који може да стекне установа образовања и васпитања ако испуни ближе услове које је прописало Министарство. Одлуком министра, 10 установа је стекло статус ресурсног центра, 9 школа за образовање ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом и једна школа за основно образовање одраслих. Градови у којима су школе које су до сада стекле статус РЦ су: Нови Сад, Сомбор, Кикинда, Панчево, Београд (2), Крагујевац, Јагодина, Ужице и Ниш.
Студијска посета Болоњи
Једна од значајних активности у оквиру пројекта била је студијска посета Италији (Болоња), која је реализована у периоду од 21-25. април 2024. године. Студијска посета је организована за представнике девет ресурсних центара који пружају подршку инклузивном образовању ученика са сметњама у развоју, тренере/менторе који спроводе свеобухватан програм јачања капацитета ресурсних центара и представнике Министарства просвете, Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања и УНИЦЕФ-а.
Ресурсни центар ,,Мара Мандић“ Панчево, представљала је Анита Дуковски, дипломирани дефектолог, помоћник директора за ресурсни центар.
Образовни систем у Италији има богато искуство у реализацији инклузивног образовања деце са сметњама у развоју, с обзиром да још од седамдесетих година прошлог века ради на укључивању ученика са сметњама у развоју у редовне школе. Важну улогу у образовном систему имају територијални центри за подршку (ЦТС) –ресурсни центри, који подржавају и промовишу инклузивно образовање ученика са сметњама у развоју. Они су центри експертизе који раде на регионалном нивоу како би пружили подршку и консултације за имплементацију инклузивног образовања, посебно у делу који се тиче имплементације асистивне технологије. Циљ ове студијске посете био је да се представницима релевантних институција (ресорног министарства, ресурсних центара, научне заједнице итд.) у Србији, омогући да упознају, анализирају и разумеју механизме и организацију пружања додатне подршке детету и ченику, посебно у области асистивне технологије, како би релевантна искуства и сазнања искористили у даљем планирању механизама и организацији примене механизама за подршку развоју инклузивног образовања у Србији.